Bij de viering van de 750e verjaardag van Amsterdam in 2025 horen memorabele projecten. Leg een voetgangerskade aan langs de Amstel van de Munt tot aan Ouderkerk aan de Amstel. Vanuit het hartje van de stad wandel je met een wijds uitzicht, ongestoord door auto's, scooters of fietsers, naar het platteland.
Amsterdammers en bezoekers van Amsterdam
een comfortabele, brede wandelkade voor voetgangers te realiseren tussen De Munt en Ouderkerk aan de Amstel.
Vanaf de Munt tot de Hogesluis op straatniveau waar nu auto's staan geparkeerd. De bruggen over Heren-, Prinsen-, Keizers-, en Achtergracht worden alleen toegankelijk voor fietsers (aan de oostkant) en voetgangers (aan de Amstelkant).
Na de Achtergracht gaat de kade op waterniveau verder. Onder de grote bruggen door: de Hogesluis, de Torontobrug, de Nieuwe Amstelbrug en de Berlagebrug. Langs de hele Amsteldijk tussen de wal en de -een paar meter te verleggen- woonboten tot aan Ouderkerk aan de Amstel.
In een tweet wijst @voetgangsersbond op een pagina van het college van Rijksadviseurs waar onder andere gepleit wordt voor Walk + Park, in een samenvatting van de publicatie 'Naar een schaalsprong op de fiets.'
De hier bepleitte wandelkade kan stadinwaarts ook goed zo'n Walk+Park-concept dienen. Met name in combinatie met parkeergarages van grote organisaties die buiten kantoortijden onbenut zijn of die overcapaciteit hebben.
Fanny Blankers-Koen (1918-2004), atlete met 4 keer Olympisch goud, loopt met kinderen langs de Amstel op 2 januari 1957. Foto Ben van Meerendonk © Collectie IISG
.
Egbert Schuttert bepleit in Het Parool een voetgangersburgemeester en noemt ook een deel van dit voorstel als goed voorbeeld:
"het korte stukje Amstel tussen Blauwbrug en Munt, het slechtste stukje openbare ruimte in de stad. Dat zou een prachtige wandelboulevard, de Rambla langs het laatste stukje Amstel kunnen zijn.
Een mooi en ambitieus programma voor de komende jaren. "